Ahad, 1 Januari 2012

SELAMAT TAHUN BARU MASIHI 2012 !


Assalamu'alaikum dan Salam Muhibah kepada kesemua warga Malaysia, Brunei Darusssalam, Singapura Indonesia serta rakyat di rantau asia hatta dunia sekalipun. Tujuan saya menulis blog kali ini bukanlah untuk menceritakan kisah yang terpalit dalam rimbunan perkara yang terjadi sejak akhir-2 ini, tapi hanya untuk mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU MASIHI 2012 kepada keseluruh warga dunia tentang menjelmanya tahun baru ini. Berakhir dari hari ini, maka genaplah tahun 2011 ''pergi'' dengan meninggalkan 1001 kenangan dan nostalgia sama ada yang manis ataupun yang pahit.

Dominasi ini terus memacu kearah kestabilan dalam negara dan terus melangkah ke era baru dengan segaknya. 2012 akan tiba. Selamat datang 2012 ! Inilah dia, setahun demi setahun, umur makin bertambah, jangka hayat makin berkurang. Inilah dia kehidupan realiti. Pasca-2011 meninggalkan peristiwa suka dan duka pada aku sendiri. Hadirnya 2012 ini, maka tidak lagi aku ketahui apakah pula perancangan dan perjalanan hidup aku yang akan datang. Adakah aku masih mempunyai umur yang panjang?? Adakah aku masih mempunyai peluang untuk terus meneroka dan mengawal-selia bumi ciptaan Allah SWT ini? Adakah aku masih diberi bonus jangka hayat untuk melakukan ''transformasi'' jiwa supaya mendekatkan diri kepadaNya yang satu ???

Keputusannya, hanya Allah SWT yang tahu. Inilah dia perkara yang sepatutnya difikirkan oleh setiap manusia saban hari. Umur. Faktor usia bukanlah sesuatu yang menghalang untuk membuat perkara yang terpenting dalam kehidupan seharian. tapi jangan hanya memikirkan tentang duniawi sahaja.Perlu juga sesekali merenung ke langit sambil memikirkan tentang jangka hayat kita yang semakin lama semakin pendek. Kadang-2 bukan apa, terasa bila angka bertambah satu untuk setahun ke setahun, terdetik dihati, bilakah aku akan berubah? adakah aku perlu begini sehingga ajal menjemput aku? ....................


Biarlah segala-galanya yang berlaku antara Allah SWT sahaja yang tahu dan mengerti. Aku adalah insan biasa, insan yang lemah dan kerdil, kecil dan hina dimataNya. Dialah pencipta aku, Dialah yang memberikan aku rezeki, Dialah sahaja tempat aku bergantung dan meminta pertolongan. Biarlah Dia yang menerajui kehidupan aku tak kira sama ada baik mahupun tidak. KepadaNya aku berserah dan kepadaNya jualah aku pohon junjungan kasih. sesungguhnya aku mahu berubah dan semoga Allah SWT membuka hatiku dan memberi hidayah serta cahaya Nur pada aku. Waassalam. Salam Tahun Baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan