Selasa, 5 Julai 2011

BERBANGGALAH DENGAN LOGHAT BAHASA KITA





Assalamualaikum Warahmatullahita'ala Wabarakatuh. Haaa.... post kali ini aku nak memaparkan tentang percakapan orang Perak yang sememangnya aku sendiri tak faham. Tapi, aku cuba tanya mak aku, haa... ini lah die yang mak aku cakapkan.. Ate, idok le banyok teman nak khabo, tapi boleh lerr,,,,

Kata Ganti Nama

teman = saya
mike = awak
kamu = awak
kome=engkau orang/boleh juga pada sorang atau berdua
kume=kami
keme=saya
yob/yeop = bagi memanggil lelaki yg kita tak tau namanya
Yong = bagi memanggil perempuan yg kita tak tau namanya.
Pah/Opah = Nenek
Tok = datuk

Kebanyakan hujung ING tinggal IN saja

Kambing = kambin
kucing = kucin
lembing = lembin
daching = dachin
cacing = cacin
guling = gulin
pusing = pusin
bising = bisin


kebanyakkan akhiran IR diganti dengan IO, AR 
diganti dengan O
Acar = aco
air = ayo
Ajar = ajo
akar = ako
asar = aso
fikir = pikio
pasir = pashio
kikir = kikio
cicir = cicio
kafir = kapio
lendir = lendio
hanyir = hanyio
biar = bio
bakar = bako
belukar = beluko
tikar = tiko
seluar = seluo
ular = ulo
sambar = sambo
selimbar = selimbo
takar = tako
besar = beso.
zikir = jikio


PERKATAAN LAIN

ate = habis tu (penyedap cakap)
biole = biar lah
bujuk = ikan haruan
bolen = telanjang bulat
cucor pisang = cekodok pisang
cucor bawang = cekodok tepung campur bawang
cucor = jirus
tumpo = mati (bahasa kasar)
labun = cakap
pegho = sampan
cebok = alat mencedok air
bebeno = sungguh /sangat / amat
nyor = kelapa
biut = degil
begholoh = tidor
tak sio = tak mahu
teghoyak = menangis
bedeah = tipu/menipu
piat = pulas
petia = perhati
bedek (membedek) = belek (membelek)
kela = gaduh
berkela = bergaduh
 kayo = pergi buang air
kayo beso =berak
kayo kecik = kencing
yangat = kopi atau teh panas.
tepek = lempeng
kulu = kehulu
kelio = kehilir
kedarat = hala menjauhi sangai
kebaroh = hala kesungai
Tebin = tepi sungai
telio = teringin
buah kanto = buah enau
koi = kueh
kek = cake
cekelat = gula gula
kopek = tetek
kutey = cubit halus
kutei = dah lama
nohen = buat dek /buat bodo/ buat don't know
kodak/kekodak = lebihan/serbuk kueh
ngekek = ketawa terbahak bahak
ngonyam = gatei (berkaitan lelaki/perempuan)
seniat = pukul........dengan lidi umpamanya.
sidang = berhenti (pada hujan)
samo = warna merah jambu
geduak = kerdas
getik = benci
ngenden = duduk dekat sehingga kena tubuh
geghotak = jambatan
nyadin = duduk senyap / buat tak tau je
nyey dan = rehat
amra = kedondong
meghenin = berkilat
melantak = kuat makan
megholoh = kuat tidor
hambo tebo = bersepah/berselerak

R yang diawal atau tengah perkataaan di ganti drngan GH

rumah = ghumah
orang = oghang
kerja = keghoje
memburu = menbughu
resah = ghesah
rosak =ghosak
ribu = ghibu

Ada beberapa perkataan oghang puteh oleh orang tetue di Perakkan



bob = buku
belen = baki
merket = pasar
bot =bot

Tentang duit

1 sen = seduit
5 sen = 5 duit
10 sen = sekupang
15 sen = 15 duit
20 sen= 2 kupang
25 sen = dua kupang 5 duit
seterusnya hingga
90 sen = sembilan kupang
95 sen = sembilan kupang lima duit
seringgit = singgit
RM1.25 = singgit suku


haaa... macamana ? okey ke? tah laaa.... mak aku ajar nie... tu yg aku diam je pon... sebab aku tak tahu ape - ape tentang loghat bahase Perak ni. Huhu... ape - ape pun enjoy laa,,,,, hahahaha..... !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan