Jumaat, 18 Mac 2011

DUGAAN DEMI DUGAAN

Mana ada manusia perfect? Mana ade manusia yang 100% benar semata2 benar sedangkan Nabi kita juga ade silap dan salahnya , jika tidak masakan kita sekarang tinggal di muka bumi ini? Kalau tak kerana NABI ADAM dan HAWA memakan buah laranganNya, kita semua tidak hidup diatas dunia, kita mungkin lagi berada di dalam syurga yang penuh dengan kenikmatan dan kemewahan. Em..tapi bukan tu yang aku nak ceritakan, aku sebenarnya tak faham dengan karenah manusia yang bermacam2 ragam dan berbagai2 persepsi. Entahlah.. akhir2 ni aku terasa bagaikan jiwa kacau yang menyelubungi diri aku, entahlah..nak kata perasaan sahaja, tak mungin, nak kata kerunsingan juga tak mungkin, aku pun tak tahu apa sebenarnya yang mereka mahukan daripada aku hingga kan aku terpaksa memikirkan hal2 sedemikian. Hatiku luka, pedih dan amat hiba apabila mendengar sesuatu yg kebarangkalian menyebabkan  aku menjadi separuh gila memikirkan hal ini. Kata orang, dah terima pelbagai ujianNya , kita harus bersyukur kerana Allah SWT masih menyayangi kita , dan sebab itulah Dia memberikan ujian dan cabaran dalam menempuhi pelbagai liku-liku kehidupan. Tapi, sampai bila? sampai bila? Adakah aku seorang manusia yg tak cukup sempurna?? Adakah aku tidak diberikan perasaan yang baik sebagai seorang insan berakal dan berhati??? Aku tahu, aku sedar bahawa segala2 ujian yang datang daripadaNya memang ada hikmah disebaliknya. Rasa kasih dan sayang aku pada seseorang boleh menyebabkan pertukaran menjadikan kebencian. Entahlaa.....Adakah perasaan aku yg melampau ini menguasai diri? atau hanya nafsu serakah yang menguasai jiwa ini? Aku benar2 sayangkan seseorang hinggakan aku memang teringat dia bila aku berjauhan dengannya. Semenjak dua nie aku rasa diri ini bukan roh aku yg sebenar, kerana apa?? Adooii....payah nak diungkapkan kata2 bukti disini...em....Mungkin kerana aku rasa kadang2 perasaan aku kini makin cepat sensitif, makin cepat terasa, makin cepat ''touching''. Bukan perasaan aku sendiri yg bercakap, malah rakan2 terdekat juga perasan akan perubahan ini pada diriku. Kadang2 aku terfikir sejenak, adakah aku bertukar roh? atau aku bertukar jasad?? Haaa???!!!!! Astaghfirullahal'azim........Laillahaillalah.......Allahuakbar........adik2 angkat aku juga perasan tentang aku. Diorang pun kdg2 bertanya, ''Abang Amir kenapa sejak akhir2 nie menjadi mcm org lain? Kenapa Abg Amir tak mcm dulu?? Kenapa Abg Amir tak se''cool'' mcm dulu?? Kenapa Abg Amir cepat sgt terasa skrg ha??'' Entahlaa......... Pada aku, tiada jawapan untuk semua soalan yg dikemukan itu. Sebenarnya  kepada semua adik2, kawan2, teman2, sahabat handai, AWEK aku , keluarga, aku rasa perubahan ini dtg kerana tahap umur yang semakin dewasa dan matang menyebabkan hal ini terjadi. Wallahu'alam....Aku terasa jugak camtu..kalau dulu, pe org nk cakap pun, cakap laa...aku jawab per tau? ''Ade aku kisah??''.. Hahaha...!! tapi kalau sekarang nie, dah takde pulak perasaan camtu.....Pe yang org cakap tue, aku sebenarnya tak laa terlalu terasa, tapi kalau 1-10 tu, mungkin nisbahnya adalah 2:8 , iaitu 2 - major, 8 - minor. Paham2 laa sendiri yerk......ade jugak terselit dihati sifat sensitif aku tue,,,,,dulu, mungkin 5:5 nisbahnya... hahaha,,,entahlah....Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, berikanlah aku kekuatan menerima sebarang ujianMu Ya Allah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan